Thailands turistrenæssance: Vejen til 2030

Thailand fremskynder sin turismekøreplan for 2030 med Jurassic World, Mexico-kampagner og 23 mia. dollars i indtægter. Intelligent vækst er i centrum.

Thailands turistrenæssance: Vejen til 2030 featured image

Thailand giver sit turistlandskab et nyt og friskt ansigt. Landet introducerer nye opslugende attraktioner, strategiske kampagner og en dristig 2030-køreplan.

Thailands køreplan for turisme

Overordnet set forestiller Thailand sig en smart, bæredygtig transformation inden 2030. Den er specifikt rettet mod hotspots som Bangkok, Phuket, Chiang Mai, Hua Hin, Pattaya og Samui.

Men huller i infrastrukturen og risikoen for overturisme truer den vision. Desuden omfatter Thailands plan for grøn turisme i 2030 digital indvandring, kulstoffattig transport og miljøcertificeringer.

I juli underskrev TAT og 20 partnere desuden en skelsættende aftale om at opfylde målene for bæredygtig turisme inden 2030. De sigter især mod at opgradere 100 steder med grønne standarder.

“Dette er mere end et opsving – det er en renæssance”, siger Thapanee Kiatphaibool, guvernør for Tourism Authority of Thailand. “Thailands opsving afspejler en national indsats for at nytænke turismen til en bæredygtig, modstandsdygtig fremtid.”

Et sådant initiativ har også til formål at imødegå en nedgang i antallet af kinesiske besøgende efter højt profilerede svindelnumre og trafficking-hændelser. I kølvandet på nedgangen skifter Thailands turistmyndigheder fokus til de mellemøstlige og sydøstasiatiske markeder. I begyndelsen af 2025 steg antallet af turister fra Mellemøsten med 17 %.

I øjeblikket udgør Malaysia, Singapore og Indonesien en større andel af de internationale turistankomster.

Lancering af Jurassic World

For nylig åbnede Thailand også Jurassic World: The Experience på Asiatique Bangkok den 8. august 2025.

Den er i alt 6.000 m² stor og lader gæsterne opleve livagtige møder med dinosaurer. Derudover er der en temarestaurant og eksklusivt merchandise.

Lanceringen falder sammen med filmen Jurassic World: Rebirth, der er optaget i Krabi, Phang Nga og Trang. Filmen er uden tvivl en af de produktioner med det højeste budget, der er blevet indspillet i Thailand.

Billetpriserne til turen starter ved THB 579 for børn og THB 769 for voksne. Alt i alt tiltrækker begivenheden familier og globale rejsende, der søger blockbuster-oplevelser og samtidig øger den internationale turisme.

Turisme på vej frem

I øjeblikket er Thailands turistlandskab i kraftig fremgang. I første halvdel af 2025 bød Thailand 16 millioner besøgende velkommen og genererede en omsætning på 23,05 milliarder dollars.

I mellemtiden er regionale perler som Hat Yai, Ko Tao og Ko Pha-ngan dukket op som nye hotspots.

Især nåede belægningen på Ko Tao op på 82 procent, en stigning på 7 procent i forhold til året før. Tilsvarende steg ejendomspriserne i Hat Yai med 12 procent. Således udvides turismekortet ud over de sædvanlige destinationer.

Opsøgende arbejde med international turisme

For nylig øgede Thailand sin rækkevidde med en “Thailand Special Deal”-kampagne i Mexico. Den var rettet mod kunder med høj værdi via rejsebureauer og aktiveringer i detailhandlen. Desuden omfattede kampagnen uddannelse af 30 mexicanske rejsebureauer og inddragelse af besøgende med et højt forbrug.

Derfor udnytter Thailand de diplomatiske bånd til at diversificere de indgående markeder.

Balance mellem vækst og udfordringer

Ikke desto mindre skal væksten stadig være intelligent. Specifikt skal Thailand overvinde flaskehalse i infrastrukturen og samtidig undgå overturisme.

Derfor afhænger succesen af øko-initiativer, digitale opgraderinger og kapacitetsudvidelser.

På samme måde skal den thailandske regering afbalancere momentum fra opslugende attraktioner og nye markeder med bæredygtig forvaltning. I overensstemmelse hermed sætter 2030-køreplanen netop denne kurs.

Konklusion

Overordnet set genopfinder Thailand aktivt sin turistsektor gennem bæredygtighed, innovation og global appel. Med strategisk planlægning og dristige attraktioner positionerer landet sig som en modstandsdygtig destination med høj værdi i 2030.

Foto af Céline HaeberlyUnsplash

Relaterede artikler