Thailand i 2025: “Amazing Thailand Grand Tourism and Sports Year”

Kampagnen er mere end bare en fejring og inviterer rejsende til at skabe uforglemmelige oplevelser i Thailand.

Thailand i 2025: “Amazing Thailand Grand Tourism and Sports Year” featured image

Thailand har officielt annonceret 2025 som “Amazing Thailand Grand Tourism and Sports Year” med det formål at forynge landets turistsektor. Under Amazing Thailands pressekonference på det nylige World Travel Market 2024 afslørede landets turistminister dette initiativ. “Amazing Thailand Grand Tourism and Sports Year” har til formål at fremvise Thailands rige kultur og invitere besøgende med særlige privilegier. Med denne ambition har Thailand til hensigt at styrke sin position som en førende destination for fritids- og sportsturisme. Desuden er temaet en åben invitation til rejsende om at skabe mindeværdige rejseoplevelser. “Denne kampagne er ikke bare en fejring; det er en invitation til alle om at skabe uforglemmelige rejsehistorier i Thailand”, sagde turistminister Sorawong Thienthong. Det primære mål med dette initiativ er at øge antallet af turister og forbedre landets globale image. Ved at fokusere på kulturarv og sportsbegivenheder håber Thailand at kunne tiltrække millioner af internationale besøgende. Nogle bemærkelsesværdige begivenheder omfatter Amazing Thailand Countdown 2025, MotoGP-løb og Songkrang-festivalen i april.

Thailands målrettede investeringer

For at støtte kampagnens mål og cementere sin position som en førende turistdestination har Thailand foretaget flere strategiske investeringer. For eksempel har den thailandske regering gjort en indsats for at forbedre turismeinfrastrukturen. Den har strømlinet visumansøgningsprocesserne og har fremmet politikken “Seks lande, én destination” (6COD). Politikken foreslår en samlet promovering af de sydøstasiatiske lande Cambodja, Laos, Myanmar, Thailand, Vietnam og Kinas Yunnan-provins. Med den kan rejsende udforske flere lande på én rejse. En anden milepæl er, at British Airways genoptager sine flyvninger fra London Gatwick til Bangkok. Den første flyvning landede i Thailand den 30. oktober 2024. De thailandske myndigheder hilste genoptagelsen af de direkte flyvninger velkommen og satte yderligere skub i landets turistsektor. Flyselskabet vil flyve tre gange om ugen indtil 30. marts 2025 med planer om at udvide servicen indtil april. Disse initiativer understøtter Thailands mål for turisme på 75,55 milliarder pund (3,4 billioner THB). “Turistindustrien er afgørende for Thailands økonomi, hvilket ikke kun afspejles i økonomiske gevinster, men også i de samfund, der løftes, og de millioner af liv, der berøres i hele landet,” siger Sorawong.

Enestående oplevelser i Thailand

Ud over de populære destinationer gør Thailand en stor indsats for at promovere de skjulte perler Nan, Phrae og Sakon Nakhon. Nan, en provins i Nordthailand, er hjemsted for ikoniske templer, nationalparker, kunstgallerier og karakteristisk kaffe. Phrae er en af Thailands ældste byer. Den er berømt for sine templer, thailandsk arkitektur og håndværk, skovparken og det livlige natmarked. Sakon Nakhon tilbyder derimod et åndeligt og naturligt fristed med regionens største sø og indigofarvede landsbyer. Fokus på mindre kendte destinationer vil sprede turismens fordele ud over de sædvanlige hotspots. Desuden vil det hjælpe med at løfte landsbysamfundene og støtte bæredygtig udvikling i hele landet. Desuden opfordrer den thailandske regering besøgende til at praktisere de “fem must do”-oplevelser. Disse er: Must Taste, Must Try, Must Buy, Must Seek og Must See. Det lokker på kreativ vis rejsende til at udforske, opleve og nyde det bedste af Thailands kunstscene, kultur og køkken.

Foto af Humphrey MulebaUnsplash

Relaterede artikler