I kølvandet på det nylige jordskælv i Myanmar har den internationale regionale turisme, især i Thailand, fået et slag.
Bekymring efter jordskælv
Den 28. marts 2025 ramte et kraftigt jordskælv med en styrke på 7,7 Myanmar, og der blev registreret kraftige rystelser i dele af Thailand. Det påvirkede især byer som Bangkok og Chiang Mai.
Selvom Thailand ikke rapporterede om større skader, har den psykologiske påvirkning af de rejsende været betydelig. Derfor har turistmyndighederne bemærket en målbar nedgang i antallet af besøgende.
Overordnet set reagerede turisterne hurtigt, og nogle aflyste bookinger eller afkortede rejser på grund af sikkerhedsbekymringer som følge af jordskælvet.
Turismestatistik afspejler skift
Ifølge ministeriet for turisme og sport ankom kun 584.851 turister til Thailand mellem den 24. og 30. marts. Det er et fald på 0,8 % i forhold til samme periode sidste år.
Derudover blev hotelbookinger direkte ramt. For eksempel noterede Thai Hotels Association et fald på 10 til 15 procent i antallet af udenlandske gæster i løbet af de to uger efter jordskælvet. Endnu værre var det, at 10 procent af turisterne tjekkede ud før tid.
Som følge heraf faldt omsætningen i alle hotelbrancher, især i Bangkok.
Songkran-hotelbookinger faldt også med 25 procent.
Offentlighedens opfattelse af jordskælv
På trods af, at Bangkok var fuldt funktionsdygtig, mærkede man effekten af den offentlige frygt. Mange rejsende opfattede byen som usikker efter rystelserne. Desuden skabte jordskælvet en atmosfære af usikkerhed på tværs af Sydøstasiens turistknudepunkter.
Alligevel blev der ikke rapporteret om skader på infrastrukturen. Regeringen har hurtigt forsikret de besøgende om, at Bangkok fortsat er stabilt og forberedt.
Efter jordskælvet flyttede turisterne til kystbyer som Pattaya og Phuket. Dette skift viste, at de rejsende stadig foretrak Thailand – men ikke hovedstaden.
Myndighederne tager hurtigt affære
Umiddelbart efter jordskælvet udsendte Thailands turistmyndighed (TAT) officielle erklæringer. De lagde vægt på sikkerhed og udtrykte medfølelse med Myanmar. Desuden foretog thailandske ingeniører en fuld sikkerhedsinspektion af større turistinfrastrukturer og bekræftede, at der ikke var nogen strukturel risiko.
Selv om indsatsen var effektiv, fik Thailands omdømme som en sikker destination et knæk. Alligevel forbliver embedsmændene optimistiske, især midt i Songkran-festlighederne. De mener, at konsekvent kommunikation og gennemsigtige sikkerhedsforanstaltninger gradvist vil genskabe turisternes tillid.
Regionale afsmittende virkninger
Ikke overraskende gik jordskælvets virkninger ud over Thailand. Især populære turistruter gennem Sydøstasien blev ramt af aflysninger og forsinkelser.
Desuden rapporterede de regionale turistråd om midlertidige fald i efterspørgslen efter rejser. Intet land led dog mere end Thailand, hvad angår antallet af turister.
Derfor understregede jordskælvet behovet for en fælles katastrofeberedskabsplanlægning blandt ASEAN-landene. Derfor overvejer man nu fælles kampagner til genopretning af turismen med det formål at reducere de langsigtede økonomiske tab i hele regionen.
Et kig fremad
Thailand har klaret sig igennem kriser før, fra politisk uro til pandemier. Derfor forventes det, at landet kan komme på fode igen med den rette strategi.
Faktisk er reklamekampagnerne allerede i gang. De fokuserer især på at forstærke budskabet om, at Thailand er sikkert, klar og indbydende for rejsende. Derfor håber turistcheferne fortsat på et stærkere andet kvartal i 2025.
Overordnet set var jordskælvet i Myanmar en påmindelse om, hvor skrøbelig turismen kan være i forbindelse med naturkatastrofer.
Foto af Dan Freeman på Unsplash